Rabu, April 22, 2009

Guru Besar

Pn. Khadijah Nawawi merupakan seorang guru yang cekal dan tabah. Beliau merupakan Guru Besar di SK Jalan Semenyih 1, Kajang. Diputerikan kira-kira 55 tahun yang lalu dari pasangan Nawawi bin Hj Abd Hamid dan Putih binti Salim di Kajang, Selangor Darul Ehsan.

Setelah melalui zaman kanak-kanak, era remaja beliau mendapat pendidikan di Sek Men Convent sehinggalah memperolehi Sijil MCE pada 1971. Kemudiannya beliau menyambung pelajaran di Victoria Instituition sehingga memperolehi Sijil HSC (1973). Pada tahun 1975 beliau melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Ilmu Khas bagi menyambung pelajaran dalam bidang perguruan. Berkat usaha dan semangat yang gigih, pada 1977 ditempatkan mengajar di SK Rawang, Selangor. Di sekolah inilah secara rasmi beliau menjadi pendidik anak bangsa dengan subjek pertama yang diajar ialah Bahasa Inggeris.

Pn. Khadijah merupakan seorang yang berpengalaman, bermula dari seorang guru penolong sehinggalah menjawat jawatan Guru Besar. Dalam mengharungi tugas sebagai seorang guru, sebanyak lima buah sekolah cukup memberi bekalan berguna bagi mempersiapkan diri sebagai pentadbir tertinggi di sekolah kebangsaan. Sekolah yang pernah ditaburkan khidmat oleh bermula SK Rawang, Selangor (1977), SK Kajang, Kajang (1984), SK Puchong Jaya, Puchong (2000), SK Jalan Bukit 2, Kajang (2001) dan akhirnya ke SK Jalan Semenyih 1, Kajang (2007).

Berhubung dengan keluarga, mereka sentiasa menyokong beliau terutama suami tercinta En. Osman bin Baba yang kini sudah bersara. Anak-anak seramai empat orang turut memahami kerjaya beliau. Bahkan anak yang sulung (30 tahun) memberikan sesuatu yang bermakna dengan menghadirkan cucu yang tercinta. Begitu juga dengan anak bongsu yang sedang menunutut jurusan perubatan di luar negara memberikan kebanggaan kepada beliau.

Pn. Khadijah gemar bersantai bersama-sama teman guru yang baginya umpama satu keluarga. Apa yang diharapkan moga kehidupan ini diberkati dan dirahmati Allah SWT hingga ke akhir hayat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan